23. apríla 2015

Odkiaľ pochádza váš domáci miláčik?

                                    https://www.facebook.com/blogerkyrikajine


Všimli ste si, že akosi nestíhame kráčať s dobou? Ľudia sú neskutočne rýchle tvory. Počkať. Nie. Nenarážam na rýchlosť v behu.
Tak znova. 
Všimli ste si, že ľudia sú tvory, ktoré za posledných niekoľko rokov predbehli aj sami seba? Týmto bytostiam neboli do vienka nadelené bleskové nohy tigra, vyfasovali však súčasť organizmu, o ktorej môžu bez výčitiek prehlásiť, že ju majú spomedzi všetkých bytostí najkomplikovanejšiu a najspletitejšiu. Mozog. Jeden obyčajný orgán, ktorého používanie nás dostalo tam, kde sme teraz...

... a myslím, že väčšina nebude protestovať, ak napíšem, že ľudia sú tvory inteligentné a iba ľudským pričinením máme teraz doma mnoho užitočných vecí, ktoré používame každý deň. Zároveň však človek je niekto, kto všetko, čo je drahocenné zneužíva a žiaľ, úplne prvý zneužívaný objekt v poradí je práve mozog...

Pár dní dozadu, keď som sa dozvedela o tomto projekte, som si naplno uvedomila, že na svete je ešte plno vecí, o ktorých nevieme. Ako som už spomenula, nestíhame kráčať s dobou a často si žijeme na ružovom obláčiku s myšlienkou, že všetko je predsa v poriadku. Že keď nám niekto niečo ponúka na predaj, je to kvalitné. Že je o všetko dobre postarané. Nie je.

Dostala sa ku mne ponuka na zapojenie sa do kampane, ktorej logo s názvom vidíte vyššie a po kliknutí naň sa dostanete na facebookovú stránku. O mne asi viete - a ak nie, určite ste si všimli - že zvieratká pre mňa znamenajú veľa. Už v detstve som miesto plastových bábik kočíkovala plyšové zvieratká. Preto bolo pre mňa úplne automatické na túto žiadosť kývnuť. 
Pre viac informácií o kampani Blogerky hovoria NIE! množiarňam, si môžete kliknúť na blog Jahody, alebo ich nájdete Za růžovým zrcadlem (hlavné realizátorky).

Názov však hovorí za všetko. Jedná sa jednoducho o to, že neuznávame tieto miesta, o ktorých som ja ešte pred pár dňami ani nesnívala, a fakt by ma nenapadlo, že ľudská krutosť došla až tak ďaleko. Proste znova sa vraciam k tomu, že mozog bol ľuďom pridelený za iným účelom, než ho niektorí používajú. Projekt je, mimochodom, rozšírením už existujúcej kampane NE! množírnám, ktorá už bojovať začala a javí sa celkom úspešne. Prečo však nepomôcť aj formou našich blogov, keď je dnes blogosféra tak rozšírená a obľúbená? K čím viac ľuďom sa informácia dostane, tým lepšie...

*

Už ste počuli o množiarňach zvierat?
Priznám sa, že ja som na tomto svete skoro vo všetkom pozadu, všade meškám a všetko sa dočítam posledná, a tak pred zapojením do tejto kampane som naozaj nemala poňatia o tom, aký význam si mám priradiť k tomuto nechutnému spojeniu slov. Mala som zmiešané pocity, či budem vôbec užitočná a či predsalen neodmietnem, avšak stačilo mi pár internetových zdrojov a pochopila som, že toto sa odmietnuť nedá, proti tomuto treba bojovať.

V podstate sú to priestory, v ktorých "chovatelia" (resp. množitelia) nechávajú zvieratá sa masovo rozmnožovať len a len za účelom zisku, nestarajú sa o zdravotný stav zvieratiek. Ich ubikácie sú maličké, nikto ich nečistí, potravu skoro nedostávajú (je to finančne náročné nakŕmiť toľko zvierat, že) a samičky sú vyčerpané. Roztomilí huňatí obyvatelia týchto klietok tam umierajú veľmi skoro. Ešte som sa dočítala, že Sloboda zvierat u nás zachráni vyše 700 chorých psíkov ročne práve z množiarní (zdroj).

Toto je, prosím, vstup do priestoru s týmto účelom. Jedná sa o slovenskú množiareň, foto je z minulého roku.
(zdroj)

A toto je fotografia z Česka.
(zdroj)


Pre mňa je však zarážajúce, že toto sa robí aj s mačičkami, alebo mojími obľúbenými chlpáčikmi, a to tými ušatými - teda králičkami, ale samozrejme sa to týka aj hlodavcov ako škrečky, proste čokoľvek. Drobné zvieratká väčšinou odtiaľto putujú do veľkých zverimexov, kde sú tiež chované častokrát v zlých podmienkach - už len preto, že je ich v jednej ubikácii viacero. Hlodavce sa majú chovať samostatne, pretože sú samotári. Keď navštívite zverimex, väčšinou tam uvidíte hlodavcov niekoľko, aby sa ušetrili priestory. Sú napríklad výnimky ako potkanie alebo myšie samičky, a tak ďalej, ale väčšinou je ich beztak príliš veľa... navzájom sa pobijú a zomrú...
(zdroj)
(zdroj)
(zdroj)
Králiky sú síce spoločenské zvieratká, ale nie až takto:
(zdroj)
Toto robia s človekom peniaze...
Chovatelia, ktorí takto množia zvieratá však nemusia mať množiareň skrytú vyslovene niekde v lese, ako to býva v prípade psov a mačiek. Čo sa však týka hlodavcov a králikov, môžu ich takto chovať priamo doma. Škrečky väčšinou v podmienkach, ako vidíte vyššie na fotkách. Namnožiť a predať. To je celé. 
Králiky sa pred predávaním musia okrem iného zaočkovať a preliečiť, pretože sú veľmi náchylné na rôzne choroby. Množitelia si s tým, pravdaže, žiadnu starosť nerobia a predajú vám ušiaka akoby "napospas osudu".

Oficiálne chovateľské stanice zaregistrované v občianskych združeniach (napr. Slovenský klub chovateľov škrečkov) vám tiež pri predaji podajú tzv. PP (Preukaz o pôvode).

Ak kupujete zvieratko od "domáceho" chovateľa, vždy si požadujte, nech vám ukáže, kde zvieratká žijú a kto je rodičom mláďatka, ktoré si chcete kúpiť. V prípade niektorých zvierat sa spýtajte, či sú preliečené/zaočkované. Avšak pozor, v prípade toho bývania, aby vám náhodou neukázal len krásnu obývačku, kde si pobehujú rodičia a pár mláďatok, a zvyšok je zatvorený niekde v pivnici alebo v prípade psov/mačiek - v blízkom lesíku. Naozaj, pozor. Nech vás nezmätie milý úsmev alebo "úprimný" pohľad. Alebo to, ako tvrdí, že sa v chove vyzná. Koniec koncov si to môže len myslieť. Pred kúpou zvieraťa si o ňom pre istotu niečo naštudujte z kníh/na internete, taký chovateľ vám z nevedomosti môže poradiť niečo zle, lebo nemá problematiku naštudovanú dostatočne.

PS: A ak sa tiež chystáte kúpiť si škrečka alebo králika, a trápia vás nejaké otázky, tak práve ohľadom týchto zvieratiek som vám ochotná poradiť. Na iné si, žiaľ, netrúfam. Napíšte buď komentár pod týmto článkom, alebo vpravo mám kontaktný mail. Kto uprednostňuje Ask.FM, vpravo pod mailom je Ask formulár. Nebojte a pýtajte sa, je to lepšie, než nevedomosť. 
O starostlivosti o králikov som tiež písala tento článok, určite sa pozrite.

*

Písanie je záľuba. Všetky blogerky/blogeri sa týmto naším internetovým domovčekom venujeme preto, že nás primárne baví písanie. Prosím, moji milí, spojte príjemné s užitočným a zapojte sa do tejto kampane! 
Keď sa po blogoch rozširuje desiatky kozmetických recenzií na rovnaký produkt, prečo by sa nemohlo rozširovať desiatky článkov pre zastavenie množiarní? 
Nasledujúce dni možno budete vidieť na rôznych blogoch mnoho príspevkov s identickým fialovým okrúhlym logom, možno to niektorých začne aj otravovať, ale nie je dôvod... je to na pomoc... opakujem, keď môže byť desiatky recenzií na jeden produkt, môže byť aj desiatky článkov určených na pomoc...

Tak prosím, ak máte svoj blog a milujete zvieratká, podporte aj vy dobrú vec... je ľahké povedať, že nič tým nedosiahneme, kým sa o to nepokúsime, no nie? Treba robiť všetko, čo sa dá, nie si to nechávať pre seba. Je ľahké povedať, že máme radi zvieratká, ale ak sa im nejakým spôsobom nesnažíme pomôcť, tak to vlastne pôsobí, akoby sme ich radi nemali. Nezabúdajme na ne.

Ak máte záujem sa do kampane zapojiť a napísať podobný článok na túto tému, ako ja, navštívte stránku, na ktorú sa dostanete po kliknutí na fialové logo. Napíšete tam dámam, ktoré vás pridajú do skupiny pre blogerov, kde potom nájdete postup, čo by mal takýto článok obsahovať. Ďakujem, ďakujem, ďakujem. :)



Každé zvieratko hľadá dobrý život! :D
Pozn.: V krabici už neboli sucháre, ale presypané granuly :)

7 komentárov:

  1. Krásný článek, děkujeme za podporu kampaně, je krásné vidět, že je více lidí, kterým není lhostejné, jak se se zvířátky zachází. :)

    Terez
    http://zaruzovymzrcadlem.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem! Fakt som sa obávala, čo na to "zosmolím", ale písalo sa to v podstate samo. :) A snáď nás bude viac!

      Odstrániť
    2. Bude, už se přidala i youtuberka s velkým počtem sledovatelů. :)) Terez

      Odstrániť
  2. Wow!!! Tohle je prostě bombasticky sepsané!!! Jsem ráda, že jsi do toho šla, i když jsi po mém osłovení tápala! Jsi skvělá =)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem! :3 No ja som popravde fakt najprv nevedela vôbec začať, začiatky sú vždy ťažké, a hlavne vtedy, keď okolo mňa stále niekto niečo chce. :D Ale tak spomínala som ti, že aj na maturách pri slohovej časti mi hodinu trvalo len rozmýšľanie. :D :D
      Nakoniec som aj ja rada, vďaka, že si ma do toho zapojila. :))
      Inak aj tvoj článok je skvelý, popravde ma vôbec nenapadlo toľko rozpísať o PP, ale tak aspoň je na každom blogu niečo iné. :)

      Odstrániť
  3. Krásne napísané :) až ma to dojalo ... ja takisto nesúhlasím s takýmito vecami ... milujem zvieratá a totot by som im nikdy neurobila.... :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je to super, že je nás viac... často čítam vyjadrenia, že zvieratá nemajú dušu, prípadne rozum, takých ľudí fakt nechápem... hlavne sú to presne takí, ktorí zviera videli len na obrázku.
      Ďakujem za milý koment :))

      Odstrániť

Ďakujem za prečítanie článku. Ak sa rozhodneš zanechať tu reakciu, budeš odmenený/á pamlskom v podobe mojej odpovede.
Muc!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...