9. marca 2015

Prečo vaši obľúbení hudobníci stále nevystúpili vo vašej rodnej krajine

Nasledujúce riadky budú asi pre mnohých logické a zbytočné, cieľová skupina dnes bude trochu iná. Práve tým, ktorí tápete, prečo vaše obľúbené hudobné zoskupenie hralo už všade naokolo, len nie na tom zatratenom Slovensku/v ČR, by som to chcela trochu ozrejmiť. Všimla som si, že niektorým to stále nie je jasné, na internete je plno otázok tohto typu. ;)
Sledovať hudbu a všelijaké "zákulisné" hudobné informácie ma baví, vlastne všetko obsiahnuté v dnešnom článku som si nevycucala z prsta, ale dozvedala sa postupne, no napadla mi myšlienka - prečo to nespojiť ako celok do článku?

Mimochodom, vítam vás v novej kategórii Music pub, ktorú "otváram" týmto príspevkom. Snáď sa mi podarí sem občas prinášať zaujímavosti pre všetkých, bez ohľadu na váš hudobný vkus.

Tak sa poďme teraz spolu pozrieť pod zub problematike Uvedomujú si zahraniční umelci, že - svetu div sa - existuje na svete aj nejaké Slovensko/Česko? 


(zdroj)

Keď som bola mladšia, myslela som si, že základom celého procesu organizácie je, že kapela príde len tak. Proste tak, a hotovo. Sakramentsky kľúčové je predsa to, že ich tu ja potrebujem mať, nie? Oni však ani netušia, že v strede Európy sú dve pidi škvrny zvané Slovensko, či Česko, a smútok môže pokračovať. Totiž môže, aj nemusí.

Dnešný priemerne inteligentný človek by mal mať v malíčku aspoň štáty kontinentu, kde žije, a tak si nemyslím, že by dôvodom nepríchodu sem bola práve neznalosť geografie. Čudovali by ste sa, koľkí z nich boli už na výlete v Prahe, alebo majú rodinných príslušníkov v Bratislave! (Ok, zas toľko ich nie je.)
Tak aké sú skutočné dôvody?

*

1: Turné
Toto je asi ten najjednoduchšie kontrolovateľný spôsob "voľným okom" na internete. Zmierme sa s tým, že nie je veľmi ekonomicky výhodné, keby kapela mala precestovať pol sveta na samostatný koncert, ktorý možno ani nebude vypredaný, a následne si pocestujú naspäť do polky sveta, odkiaľ prišli. Musíte si odsledovať, či je táto kapela vôbec aktívna. Pracuje na nových songoch/albumoch? Existuje ešte vôbec - nerozpadla sa? Nemá pauzu? 
V prípade, že aktivita sa javí ako dostatočná, je potrebné si vygoogliť - či, kde, kedy bude turné. Najčastejšie po hesle " *dosaďsikohochceš* tour" sa dostanete na ich oficiálne stránky, Last.fm, Bandcamp a pod., kde info určite nájdete.

2: Okolité krajiny
Ak zoskupenie javí známky prebúdzania sa k životu a dokonca sa chystá na turné, stále to nie je všetko. Ak to bude austrálska tour, máme asi smolu.
V podstate nastáva problém aj vtedy, ak sa mienia ponevierať aj okolo nás. Hlavne v lete je problém, že krajiny sa o kapelu doslova bijú. Pokiaľ sa jedná o festivaly, koná sa ich počas rovnakého dátumu viac a tak je možné, že si hudobníkov ukradne proste ten prestížnejší festival od vedľa. 
Musíme si ale všímať aj to, či majú zrovna v deň vašej obľúbenej akcie voľno. V prípade, že áno, je ideálne, ak sa tento deň nachádza medzi vystúpeniami, ktoré zvládnu odohrať po ceste. Plán typu Poľsko -> Španielsko  -> Slovensko veľmi ekonomický nie je.
Napríklad Muse na RockForPeople by tiež len tak za kávičku asi nevystúpili, je to neskutočne drahá čiastka pre naše akcie, no mali to zrovna po ceste, tak sa Čechom podarilo si ich vydražiť (tak sa to povie? :D ).

3: Cena = prestíž
Obecne to funguje tak, že čím väčšia prestíž kapely, tým viac od hudobných akcií pýta. Ľudia často kritizujú, že všade naokolo ich dokázali zaplatiť, len zrovna zasa u nás nie. Avšak neverili by ste, koľko taký hudobník môže stáť. Ak sa mu zrovna darí, šplhá sa to na niekoľko desiatok tisíc €. Moji obľúbení Arctic Monkeys síce v lete 2014 vystupovali na neveľkom maďarskom festivale, no návštevníci (ak chceli byť na všetkých dňoch) si museli navyše priplatiť za deň, kedy AM hrali, aby to akcia "ustála".
Všimla som si ale, že ak je okolo niektorých kapiel stále veľký "hype", síce sú už trochu za zenitom a počúvajú ich viac naši rodičia, než my, nezvyknú byť predražené. Asi je to tým, že svoju zlatú dobu už majú za sebou a aktuálne chcú proste len... hrať pre radosť? :D Kto by si to bol pomyslel, že u nás v meste raz vystúpia napríklad Alphaville. Mimochodom v tomto prípade sa ale nebavím o veľkých comebackoch typu Rolling Stones. Skôr som narážala na tie evergreeny, čo u nás pre mnohých znamenajú napr. Elán/Desmod (ach jaj :D ), ktorých sme už mohli vidieť asi na každej dedinskej oslave.
Tu je celkom dobrý prehľad o tom, kto koľko stál minulý rok. Neviem, nakoľko je to aktuálne tento rok, ale pre orientáciu fajn.

4: Manažér
Každá slušná hudobná skupina má niekoho "nad sebou", kto ich odbremení od niekoľkých povinností. Často je to samotný člen skupiny, no vo väčšine prípadoch to tak nie je a plánovanie koncertov je teda na niekom, kto riadi úspech danej bandy. Preto to nie je o tom, že by na Slovensko/do ČR nechceli prísť samotní hudobníci. Oni sa častokrát len pozrú, kde že to vlastne budú hrať a možno si naštudujú nejaké základné slovíčka ako "ahoj" a "ďakujem". 
Povaha a zhovievavosť manažéra mi pripadá ako základ, buď sa s ním rozumne dohodnúť dá, alebo nie.

5: Nepáči sa im naša krajina
Áno, síce sa to snažím ostatnými bodmi vyvážiť a chodiť okolo horúcej kaše, musím uviesť, že skutočne aj toto je možné. 
Reč nie je o Vysokých Tatrách, hihi.
Ako malá krajina s nízkym počtom fanúšikov predstavujeme proste nezaujímavý trh. Za cestovanie a únavu navyše sa im to tu neoplatí, a radšej si jeden deň oddýchnu, alebo pocestujú niekam, kde je ponuka zaujímavejšia.
Dôležité je, či sa daná krajina dostatočne javí ako cieľová skupina (o tom v ďalšom bode). Pokiaľ sa jedná o festival, odrazovým mostíkom je jeho prestíž v okolí, taktiež to, či vlastní nejaké ocenenia, alebo sa vyskytuje v nejakých hudobných rebríčkoch. Tým pádom rastie aj záujem zo strany kapiel a teda aj ponuky, ktoré vždy potešia. Niekedy ich naláka pozitívny názor na akciu od ich hudobných kolegov, ktorí už na nej hrali.
Ako vidíte, nie je to teda vôbec o tom, že by nevedeli, kde sa SR/ČR nachádzajú na mape. (Aj keď sú aj také prípady, čo na oficiálnych stránkach majú namiesto "Slovakia" uvedenú ako lokalitu konania "Hungary".)

6: Záujem o skupinu
Tu nadviažem na predošlý bod. To, či tu v konečnom dôsledku budú vaši obľúbenci hrať a po každej pesničke vás chlácholiť, že "Slovakia you are amazing", do istej miery ovplyvní aj fanúšikovská základňa.
Dozvedela som sa zaujímavú vec, a to, že aj v tejto dobe sťahovania pesničiek z internetu, si kapely kontrolujú dopyt po ich CD, vinyloch, atď. V podstate si tak najjednoduchšou cestou zistia, ako sme na tom so záujmom o nich (a všetci vieme, že slabo :D ), teda či by sa na koncerte stretlo dostatočné množstvo ľudí.
Ja napr. nejakú tú CD zbierku mám, ale dieru do sveta tým neurobím, pretože mnoho Slovákov (neviem, ako sú na tom Česi) má predsudky, že je to zbytočná investícia, a je to proste zastaralé. Jeden bývalý spolužiak mi na túto moju závislosť raz povedal: Keby som ja bol tvojím otcom, tak za toto ťa zabijem. :D
Lenže ako vidíte, keby nás bolo viac, tak do istej miery ovplyvníme situáciu. A myslím si, že nejaká empétrojka sa nevyrovná originálnemu CD s krásnou ilustráciou a bookletom, ktorý si vždy rada obzerám, aj keď ho poznám naspamäť. Samozrejme si ale vždy kupujem CD, o ktorom mám istotu, že ma nezačne po týždni nudiť.
Avšak okrem kupovania týchto hmotných vzácností sa dá dopyt "odkontrolovať" dnes aj inak - stále viac ľudí má svoje Spotify konto. Tu sa dajú jednoducho skontrolovať najprehrávanejšie skladby v krajine, ktoré potom pravdepodobne odznejú aj na koncerte. Hovorím ale skôr o mladých skupinách, ktoré využívajú všetky možnosti tejto "počítačovej" éry.
No a v podstate veľmi dôležité je aj priamo na koncerte preukázať svoju radosť a trochu sa hýbať. Zahraniční hudobníci sú často veľmi prekvapení, akí sme na ich vystúpeniach živí (aj keď niekedy mám z ľudí okolo mňa skôr opačný pocit... ). Napr. Kasabian tuším ani nemali záujem u nás hrať, a nakoniec boli z koncertu a našich ľudí nadšení. Asi neboli tak sfetovaní, keď si na nás spomenuli aj na Twitteri. :'D
Koniec koncov, musíme sa zmieriť ale aj s tým, že v prvom rade musia mať o kapelu záujem aj samotní organizátori, či už festivalov, ale aj samostatných koncertov.

7: (Ne)preplatená cesta
Aby nebola reč len o šťastlivcoch, ktorí už majú čo-to za sebou a môžu hudobníčenie považovať za svoju plnohodnotnú zárobkovú činnosť, stále tu medzi nami "pobehujú" aj priemerne žijúce partičky, ktoré si tvoria hudbu skoro len za pekné úsmevy. Práve niektoré tieto menšie kapely dobre vedia o svojich slovenských/českých fanúšikoch, síce tušia, že ich nebude veľa, ale je im vzácny každý človiečik navyše (dojemné). 
Ako som ale spomínala vyššie, je vcelku nelogické odohrať 1 koncert bez turné, v nejakej nezaľudnenej krajine (rozumej u nás), bez preplatenej cesty. Vyšlo by to draho. Či v prípade samotnej kapely, no rovnako aj v prípade našich organizátorov, ak by im tú cestu hradiť mali.

Ak my neprídeme do lesa, les príde k nám. Ale, žiaľ, pre nás úbožiačikov (óká, píšem za seba), ak les stále neprichádza, musíme my vyraziť do lesa sami...



To by bolo zatiaľ všetko, tak čo, vzali ste si niečo z mojich blábolov? Napadlo vám ešte niečo?
Máte hudobných favoritov, ktorí už u nás vystúpili?

4 komentáre:

  1. Super článok, som rada že si založila túto rubriku, ja budem verný čitatel isto :).
    V 14 som tiež bola aká, že veď musia predsa prísť len kvôli mne :D. K AM: to som fakt nevedela že si museli priplatiť, na tých by som šla aj hneď, ale zase mám problém, že keby bola takáto podobná kapela u nás alebo po blízku, tak mám problém ten, že by som išla sama, lebo aj keby presvedčím niekoho na kapelu, tak sa mu zas nechce vysoliť toľké peniaze. A som príliš nespoločenská, aby som išla sama alebo aby som si cez net našla niekoho :D. A tá poznámka ku Kasabian pobavila :D.
    No mnoho zahraničných som teda nevidela, ale mám to šťastie, že sa dokážem zabaviť aj na slovenských alebo miestnych kapelách. Asi preto, že som totálny hudobný analfabet, nemám hudobný sluch, a je mi v podstate jedno či je to stále to isté, či je to falošné, či je to proste hrozné. Takže tak!
    ľúbezná

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som rada, že si rada! :D
      No presne, ja tiež trochu nerada chodím sama, vždy aspoň jedného človeka potrebujem mať pri sebe, s kým budem danú kapelu ohovárať. A taktiež mám dosť veľký problém s orientáciou v mestách, takže sama by som určite nedošla do cieľa za krátky čas. Raz sa mi skoro podarilo vliezť na jednu akciu vchodom pre Press (novinárov). To nechceš zažiť :D:D:D:D
      A, samozrejme, aj ja rada chodím podporovať Slovákov/Čechov, lenže aj tam mám vlastne tento istý problém ako v článku - ani len tie (moje obľúbené) sa nedovalia napríklad do nášho mesta, alebo poblízku. Smutná realita. :D

      Odstrániť
  2. Tohle je skvělý článek... je mi to jasné. Kelly Clarkson tu asi hned tak neuvidíme. :D :(

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jéjda, poznám to, samé sklamanie! Ale podľa mňa kto si počká, ten sa dočká, tiež mám stále svoju falošnú nádej. :D A vraj trpezlivosť ruže prináša, tak to by teda ako bonus aj s Kelly/AM priniesť mohla, lebo ruže sú najlepšie a zaslúžime si to. :D
      Nuž, práve som Ti to skontrolovala, a síce všade samá Amerika, ale vo februári bola 3x v Londýne, takže už sem k nám takmer zablúdila, ts! Mala asi nefunkčné GPS, keď sa 3x otáčala v jednom meste a nevedela nájsť nás. :D
      Inak ale až na tieto 3 dátumy vidím všade Ameriku aj niekoľko rokov po sebe... to som celkom prekvapená, na to, ako je Kelly populárna.

      Odstrániť

Ďakujem za prečítanie článku. Ak sa rozhodneš zanechať tu reakciu, budeš odmenený/á pamlskom v podobe mojej odpovede.
Muc!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...