1. februára 2015

Naozaj je zdravie prvé v našom hodnotovom rebríčku?

Podľa mňa každý z vás sa už na internete, v škole, alebo rôznych dotazníkoch stretol s výzvou: Zoraďte svoje hodnoty podľa toho, čo považujete za najdôležitejšie

Iste. Medzi prvými napíšeme rodina, priateľ/ka, kamaráti, vzdelanie, bývanie... No medzi nimi, ak nie rovno prvé, je vždy schované zdravie.

Aj v narodeninovej gratulácii si vždy poprajeme: "Veľa zdravia..."
Alebo dokonca: "...a hlavne veľa zdravia!"

Nie je to však len taká fráza?


Pamätám si na hodinu psychológie, keď sme preberali práve rebríček priorít. Vyučujúci nám povedal, že čokoľvek uvedieme medzi prvými, našou prioritou by malo byť predovšetkým zdravie. Povedal, že akokoľvek veľmi si váži svoju rodinu či známych, v prvom samom rade je pre neho dôležité zdravie.

A, predstavte si, tento istý človek nemá zrovna príkladný životný štýl.

Na svete je nás takých ale oveľa viac. Ak nie skoro všetci. Na jednej strane do seba každý deň ládujeme farebné vody v PET fľašiach, kupujeme si pistáciové čokotyčinky, v ktorých je 0% pistácií, berieme antikoncepciu, pravidelne varíme instantnú polievku, fajčíme, opíjame sa a... zároveň tvrdíme, že si najviac zo všetkého vážime zdravie, lebo ho máme len jedno.
Zcestné, však?

Netvrdím, že všetko z toho praktizujem ja, len som to chcela trošku globalizovať, aby sa nikto necítil dotknutý - nech si sám vyberie, čo robí on. :)

Čiastočne nesúhlasím ani s myšlienkou, že zdravie si za peniaze nekúpime. Áno, vďakabohu, že patrím medzi tých šťastnejších, a netrpím žiadnou vrodenou chorobou. Alebo, že som sa niekde - zatiaľ - nevykotila na zem tak, že by som už doživotne mala sedieť na invalidnom vozíku.
V tomto prípade súhlasím - zdravie nie je ovplyvniteľné peniazmi.

Nás, relatívne zdravých ľudí, sa to však podľa mňa netýka. Samozrejme, bavím sa o fyzickom, nie psychickom zdraví. Už len keď sa nad tým zamyslíte: Ja pochádzam z priemernej rodiny, nemôžem si dovoliť chcieť to a tamto, no jednu vec by som predsalen zmenila. A aj zmením, keď budem bývať s M. Doma máme v skrinke až príliš veľa sladkostí, či už kúpených, alebo darovaných.
Tých pár eur, ktoré boli obetované na niekoľko keksíkov, či tyčiniek, ktoré ani nemám rada (čo chudák darca nemohol vedieť), by som radšej "vyhodila" napríklad za kokosový olej, kvalitnejšiu zubnú pastu, viac ovocia a zeleniny, bio mäso, či aspoň nejakú bio kozmetiku. A tak ďalej.

Nie je to však len o darcoch.
Podobné veci, ako napríklad ten kokosový olej, som si nemohla kúpiť už len z princípu. Je to drahé. A sme doma. Drahé to síce až tak nie je, ide len o priority jednotlivých ľudí. Niekto zainvestuje radšej na to, druhý na ono. Ja by som 20€ minula niekam, kde ten druhý by nenechal ani cent.

Keď odskočím od modelu rodiny ku rovesníkom - je mi zle z toho, čo okolo seba vidím. Koľko deciek oberá svojich rodičov o peniaze tým, že neinvestuje do zdravia, oblečenia, alebo aspoň kozmetiky/drogérie, ale prepije ich. Ja nie som tiež svätá a to pivko, vínko si dám, a isto ste počuli aj o tom, že je to dokonca prospešné, ale preboha... 20€ za jeden víkend? To vážne? A títo ľudia mi budú hovoriť, že si vážia svoje zdravie, a že sa nedá kúpiť?

Zhrňme si teda, kde sa dá investovať do zdravia:
doktori - ktorí, ako vieme, tiež nie sú zadarmo
fitko - pokiaľ je niekto prokrastinátor ako ja, a chcel by sa naučiť systému a vytrvať... a kto cvičí doma, musí si kúpiť činky... keď nie činky, stále potrebuje na určité cvičenia aspoň fľašky :D
zdravšia strava - pretože vieme, ako chutí jablko z obchodu, a jablko z dedkovho sadu, ale narážam napr. aj na stéviu, rôzne ovsené kaše a podobné "výmysly", ktoré nám určite aspoň trochu spestria deň
bio kozmetika - aspoň taká, ktorú si plácame na seba každý deň, napr. balzám na pery, nejaký krém... alebo proste, aspoň niečo
lieky - žiaľ, niekedy sa nevyhneme ani tým, akokoľvek sa myšlienke liekov bránime... avšak ani domáca liečba nie je zadarmo - ovocie si predsa kupujeme, a čaje vedia byť tiež pekne drahé... a ak si chceme niečo dopestovať na záhradke, niektoré semienka si musíme prosto a jednoducho - kúpiť
liečebné pobyty - neviem či sa za ne platí, keď sú odporúčané doktorom, ale keď si chce niekto len tak zájsť na upokojujúci wellness, či nebodaj niekam k Mŕtvemu moru alebo na podobné pobyty - no, uznajte, niečo to stojí
zdravotné pomôcky - okuliare, kontaktné šošovky, kvalitnejší invalidný vozík, kvalitnejšia kancelárska stolička, kvalitnejší matrac,...

Môj názor je taký, že nič na tejto planéte nie je zadarmo. Ani zdravie nie. Zároveň ani netvrdím, že je to zlé. Zlé je to, že sa niekto stále vyhovára na peniaze, a pre svoju osobu, pre svoje zdravie, si nedožičí takmer nič. Veď netreba veľa, stačí málo. Ale aspoň niečo. A s myšlienkou, že pre seba niečo robíte - a naopak si odpustíte kúpu niečoho iného. :) Inak budem mať stále pocit, že pre niektorých ľudí je zdravie len fráza...




Blogovanie je však aj o tom, že každý máme iný názor. Aký je váš názor na zdravie?
Máte okolo seba niekoho, kto tvrdí, že "zdravie je pre neho dôležité" a realita je inde?
A je zdravie naozaj prvé vo vašom hodnotovom rebríčku?

8 komentárov:

  1. Určitě s tebou souhlasím. Zdraví nám nespadne do kolen a pokud chce být člověk zdravý, musí pro to i něco dělat. Vidím to dnes a denně. Já sama jsem určitě příkladem. Měla bych se víc hýbat, lépe organizovat čas apod.
    Co mě ale štve a v čem tě naprosto chápu...
    Jednou, ještě před tím než jsem se odstěhovala na vejšku do Brna, jsem šla za své peníze nakoupit jídlo, protože jsem byla asi týden sama doma. Chtěla jsem to vzít metodou výzkumu, kolik mě to bude stát a jaký je vlastně výběr bio potravin a jídla pro vegetariány/vegany. Byla jsem zhrozená, Česká republika je na tom docela dost špatně. V obyčejném supermarketu by se vegan najedl možná tak na hlad, určitě ne na chuť. Nehledě na to, že mě nákup stál 3x víc než by stál normálně.
    Což znamená jediné - zdraví se musí koupit a zdraví něco stojí - v přepočtu na peníze 3x víc než "nezdraví".
    Přála bych si být vegetariánem, ale zdravým vegetariánem. Určitě bych nedělala nějaká zbrklá rozhodnutí ze dne na den. V Brně už skoro maso ani nejím, protože na studenta to je moc drahé, ale za to se rvu tučnýma špagetama. Ze zeleniny se žít taky jenom nedá (nehledě na to, že v zimě je hrozně drahá). A například sójový mlíko stojí o polovinu víc než mlíko normální, které je samo o sobě dost drahé!
    Jako studentka, co dostane určitý obdíl peněz, brigádu stíhat nemůže a chce žít zdravě, to je občas docela fuška, ale dá se to. Určitě po malých krůččích. :)

    www.infinitetreasure.blogspot.cz

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, ďakujem za taký dlhý komentár! :))
      Presne tak - v zime je všetko drahé, aj to málinko, čo v obchodoch nájdeme. A čo sa týka supermarketov, tak je tam možno jeden bio regál, a tým to končí... ako naozaj to by si asi každý deň musela jesť to isté dookola. :D
      Ja mám pocit, akoby ten zdravší sortiment tam nebol dovážaný naschvál, pretože keby ho bolo veľa a zlacnel by, tak by si potom ľudia kupovali už len to... a vytlačili by sme z predaja niektoré tie nezdravé hlúposti. Ale inak nie je to zlá predstava. :D
      Ale to sójové mlieko je fakt drahé, a o maličkom sáčku so stéviovým cukrom ani nevravím - 4€ za kus.
      S tým mäsom verím - my sa z toho najeme celá rodina, ale neviem si predstaviť kupovať to len pre seba. Takže si v konečnom dôsledku myslím, že každý sa na určitý čas stáva občas "dočasným vegetariánom", aspoň pokiaľ je študent. :D
      No každopádne prvý krok je už len to, že si to celé uvedomuješ, a krôčik po krôčiku pre seba niečo robíš. :)

      Odstrániť
  2. Vraví sa, že zdravie si za peniaze nekúpiš.... ale ja s tým nesúhlasím. V dnešnej dobe si za peniaze kúpiš takmer všetko. Máš peniaze? Tak nebudeš predsa čakať na novú obličku v dákom hlúpom poradovníku...
    Chceš sa zdravšie stravovať? Tak to si potom môžu dovoliť tí čo nezarábajú 326 eur ako ja. Keby si mám všetko kupovať iba v Bio obchodoch tak by som nemala ani na posratý Harmasan toaleťák. A občas keď čítam dáke Fit recepty a vidím tam 30 surovín, z toho polka je u nás buď neskutočne drahá alebo nedostupná, tak ako mám chuť tú knihu podpáliť. Človek by aj chcel žiť inak, ale častokrát si to nemôže dovoliť.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak tak! :) A, samozrejme, nemyslela som ten článok tak, že máme nakupovať len v BIO obchodoch - ja na to práve tiež nemám, a preto sa sťažujem, že si to nemôžem dovoliť. :D Ale aj to na sebe poznám - že občas by sa nejaký ten "zdravší produkt" zišiel zakomponovať do života... len holt my musíme veľmi rozmýšľať, čo sa nám zíde a spotrebujeme to, a čo nie.
      A tie recepty s 30 surovinami ma vytáčajú, lebo vyzerajú úplne skvelo, ale nemám na to kúpiť si na 1 koláč agávový sirup, javorový sirup, hentaký a taký sirup... vidíš, to som úplne zabudla zakomponovať do článku, ale aspoň si rozvinula diskusiu. :) Ďakujem za koment. :)

      Odstrániť
  3. Ahoj, moc dekuji za mily komentar u me (wpg-jets.blog.cz), moc me potesil. Ty jsi zaroven ziskala pravidelnou ctenarku, protoze jsem jen mrkla na nazev prvniho clanku co tu na me vyskocil a zhltla jsem ho temer okamzite. :) musim rict, vzdycky, kdyz na to prisla rec, jsem tvrdila, ze zdravi se "koupit" da a povetsinou jsem zminovala presne tebou uvedene body, kdyz chtel nekdo argumentovat. Takze s tebou naprosto souhlasim. Ja osobne nejsem ten typ, co by pravidelne cvicil a jedl zdrave, ale naopak ani nechodim pit a netlaskam se sladkostmi (to jen obcas:))). Moc povedeny clanek, vic takovych!:)
    Dede

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jéj, tak to ma veľmi teší, že sa ti tu zapáčilo. :) Ako fakt, vzhľadom na to, že píšem také romány. :D :D
      No ja tiež nie som práve ten "zdravý" typ človeka, ale už ma to popravde začína aj štvať, lebo mi to moje telo dáva aj pocítiť, tým, že sa často necítim dobre... ono to cvičenie asi fakt je potrebné, ach jo. :D
      Tak vďaka za pochvalu článku, inak napadlo ma ti napísať, že tento alebo budúci mesiac by som chcela zverejniť článok o mojej skúsenosti s vzťahom na diaľku, tak možno sa pritom trochu zasmeješ :).
      A tvoj blog sa mi tiež zapáčil, hneď v prvom rade bodky bodky bodky - môj obľúbený vzor. :D

      Odstrániť
  4. Odpovede
    1. Tak to ma teší, vďaka za komentár. :)

      Odstrániť

Ďakujem za prečítanie článku. Ak sa rozhodneš zanechať tu reakciu, budeš odmenený/á pamlskom v podobe mojej odpovede.
Muc!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...